vrijdag 3 april 2009

Heeeey Biertjuh!

Hebben jullie het allemaal gisteren gezien op de zender waarop normaal geen mens naar kijkt. Ik wel. Marlieke had eigenlijk het Zesde Zintuig opstaan, maar kreeg telefoon van haar jarige vader en toen kreeg ik de kans om te zappen naar een andere zender. Ik zocht namelijk een informatief programma, waarbij je iets kon leren en dat niet zo zweverig was, naar Nederland 3 dus. Want daar was een programma op en dat ging over BIER! Het programma was afkomstig van het "Bureau voor vers ambachtelijk onderzoek" oftewel de Keuringsdienst van Waarde.
En de hamvraag was, is er nog verschil tussen de verschillende bieren. En wat blijkt het verschil is minimaal, dit natuurlijk ook omdat de basis ingrediƫnten hetzelfde zijn (voor de leker: water, mout, hop en gerst). De familie
Swinkels werd in verlegenheid gebracht want een groot deel van de huismerkbieren werden gebrouwen in hun brouwerij, maar welke was nu beter of lekkereder het huismerkbier of Bavaria? En Hertog Jan, nou die werd dus eigenlijk niet in Arcen gebrouwen, maar in het mooie Kempen dorp Dommelen, de thuisbasis van, inderdaad, Dommelsch bier.
Ik vind persoonlijk de pilsner uit Schinnen het lekkerst, hoe heet dat nou ook alweer...oh ja...het inmiddels in Londen zeer hippe (en natuurlijk uit Limburg afkomstig) biertje
Alfa.

Alfabier

En welke ik persoonlijk het smerigst vind, nou dat is het bier dat ik tijdens mijn studiepersiode het meest voorgeschoteld kreeg, omdat het het huismerk was van de stad Breda, namelijk Oranjeboom. Echt enorm koppijn bier was dat.

Oranjeboom

En met dit weer is het lekkerste biertje op het terras natuurlijk een heerlijk glas witbier en dan het liefst een lekkere Hoegaarden met (hoe fout ook) een verfrissend citroenschijfje erin. Maar ook een lekkere Erdinger gaat er in.



En welk biertje vind jij het lekkerst en het smerigst of ben je helemaal geen bierdrinker?

Geen opmerkingen: